Už deset let si české domácnosti mohou vybrat energetickou společnost, od které budou nakupovat elektřinu nebo zemní plyn. Zatímco například v roce 2012 změnilo podle údajů Operátora trhu s elektřinou (OTE) dodavatele elektřiny 382 006 domácností, v roce 2015 se k tomuto kroku odhodlalo 183 124 odběratelů a loni 244 677 domácností (v této statistice zatím není zahrnutý prosinec loňského roku).
Čtěte také:
Zlevní v roce 2017 elektřina? Záleží na obnovitelných zdrojích
Ceny plynu 2017: Dodavatelé slibují zlevnění. Ušetříte?
Lidé si nejčastěji jiného dodavatele elektřiny nebo zemního plynu vybírají z důvodu nižší ceny, lepších služeb nebo výhodnějších smluvních podmínek. Do energetického trhu stále promlouvá i podomní prodej. Podpis změny dodavatele „mezi dveřmi“ ale nepřináší vždy úspory, nehledě na to, že lidé se zpravidla pod nátlakem podomního prodejce upisují na několik let a smlouvy je obtížné vypovědět.
Nepřehledné nabídky dodavatelů
Podomní prodej a obavy z nevýhodných smluv jsou jen jedním z důvodů, proč lidé nemění dodavatele. K dalším patří například neznalost energetického trhu nebo lenost a neochota prokousávat se nabídkami dodavatelů. Pouze pětina z těch, kteří dodavatele nemění, je přesvědčena, že se stávajícím dodavatelem má uzavřenou výhodnou smlouvu. Vyplynulo to z průzkumu, který pro společnost dTest zpracovala firma GfK.
Na trhu dnes působí kolem 80 dodavatelů. Každý z nich připravuje několik produktových řad, a proto je nabídka na trhu nepřehledná. Pro spotřebitele je stále obtížnější zjistit, jestli se jim změna dodavatele opravdu vyplatí. „Vyznat se v nepřeberném množství nabídek, porovnat cenu s konkurencí a najít pro sebe nejvýhodnější produkt je pro běžného smrtelníka velmi obtížné a časově náročné. Jen malá část spotřebitelů si dokáže sama spočítat, kolik skutečně při daném tarifu zaplatí,“ uvádí Martin Černý, ředitel společnosti dTest.
Lidé nechtějí změnu dodavatele řešit
Třetí nejčastější odpovědí respondentů na otázku, proč nemění dodavatele, bylo: nechce se mi to řešit. „Lidé se obávají velké administrativní náročnosti změny dodavatele a bojí se, aby nenaletěli podvodníkům. Uvádějí také, že se v energetice nevyznají a nevědí, jak postupovat,“ dodává Martin Černý.
Výdaje domácností na elektřinu nebo zemní plyn přitom nejsou zanedbatelné. Podle údajů Evropské komise tvoří 6,4 procent z celkových výdajů domácnosti. Energetický regulační úřad dokonce v roce 2012 uváděl, že tvoří až 10 procent. Například domácnost, která vytápí rodinný dům zemním plynem a energii odebírá od dominantního dodavatele v regionu, může výběrem vhodné alternativní společnosti ušetřit kolem 8 až 10 tisíc korun ročně.
„Změnit dodavatele energií by mělo být stejně obvyklé a jednoduché jako změnit jakéhokoli jiného obchodníka – když nejste spokojení se službami či cenou, prostě jdete jinam,“ uvádí Martin Černý. Některé domácnosti ale mají uzavřenou smlouvu na dobu určitou, která znemožňuje podat výpověď kdykoli v průběhu roku, pokud se domácnost nechce vystavit sankcím za předčasné ukončení smlouvy. Jsou to právě administrativní obstrukce při změně dodavatele, které mohou domácnosti odrazovat od změny dodavatele. Veškerou administrativu ale zpravidla přebírá dodavatel, k němuž domácnost přechází – ten by měl na základě plné moci vyřídit vše za svého nového klienta.